سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] کارها چنان رام تقدیر است که گاه مرگ در تدبیر است . [نهج البلاغه]
 
پنج شنبه 94 دی 24 , ساعت 1:24 عصر


بخل چیست و چه آثاری دارد؟


 بخل آن است که انسان حاضر نباشد چیزى از مواهب خداداد ی را در اختیار دیگران بگذارد، هرچند امکانات او بسیار بیش از نیازهاى او باشد و نقطه مقابل آن سخاوت و کرم است که گاه سبب مى‏شود انسان حتى وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند: بخل ورزیدن کانون تمام عیب ها و مهاری است که انسان را به سوی هر بدی می کشاند.[1]
عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشیده نیست، زیرا اولًا بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى‏شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى‏گیرند و ثانیا بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زیرا بخیل ناله مستمندان را مى‏شنود و چهره رقت‏بار آنها را مى‏بیند و در عین حال به آنها کمکى نمى‏کند و این مایه قساوت است. ثالثا بخل سبب مى‏شود که بسیارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت کنز و اندوخته در آید در حالى که گروه‏هایى در جامعه ممکن است به آن نیاز داشته باشند. رابعاً افراد بخیل گاه به زن و فرزند خود نیز تنگ و سخت مى‏گیرند به اندازه‏اى که مرگ او را آرزو مى‏کنند و این عار و ننگ دیگرى است. خامسا افراد بخیل به سبب دلبستگى‏

فوق‏العاده غیر منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعى بسیار ضعیف و ناتوانند و این هم ننگ و عار دیگرى است، لذا امام علیه السلام  در عهدنامه معروف مالک اشتر به او توصیه مى‏کند که هرگز بخیل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک حق دعوت مى‏کند و از تهى‏دستى و فقر مى‏ترساند؛

(لَا تُدْخِلَنَّ فِی مَشُورَتِکَ بَخِیلًا یَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَیَعِدُکَ الْفَقْر)

. داستان‏هایى که از بخیلان و سخاوتمندان در تاریخ مانده دلیل روشنى بر گفتار امام علیه السلام  است، هرچند گاهى این داستان‏ها مبالغه آمیز است؛ از جمله درباره «محمد بن یحیى» که بر خلاف باقى برامکه فوق العاده بخیل بود نوشته‏اند که پدرش به یکى از خواص او گفت: تو چگونه از دوستان نزدیک «محمد بن یحیى» هستى در حالى که لباست پاره شده؟ گفت: سوزنى که پارگى لباس را با آن بدوزم ندارم و اگر «محمد بن یحیى» خانه‏اى داشته باشد به وسعت فاصله میان بغداد و نوبه‏[2]مملو از سوزن سپس جبرئیل و میکائیل نزد او آیند و یعقوب نبى را به عنوان ضامن حاضر کنند و از او بخواهند سوزنى به عنوان عاریت دهد تا پیراهن پاره شده یوسف را بدوزند او هرگز چنین کارى نخواهد کرد.[3]

امام علیه السلام  در یکى دیگر از این کلمات قصار (حکمت 378) سخن بسیار جامعى درباره بخل فرمود آنجا که مى‏فرماید:

«الْبُخْلُ جَامِعٌ لِمَسَاوِئِ الْعُیُوبِ وَهُوَ زِمَامٌ یُقَادُ بِهِ إِلَى کُلِّ سُوءٍ؛

بخل تمام عیوب را در بر دارد و انسان را به سوى هر بدى و زشتى مى‏کشاند».

در حدیث دیگرى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام  مى‏خوانیم:

«الْبُخْلُ یُمَزِّقُ الْعِرْض؛

بخل آبروى انسان را بر باد مى‏دهد».[4]

به همین دلیل در کلام بعضى از بزرگان آمده است:

«أبْخَلُ النَّاسِ بِمالِهِ أجْوَدُهُمْ بِعِرْضِهِ؛

بخیل‏ترین مردم در مورد مال خود سخاوتمندترین آنها در مورد آبروى خویش است».[5]                                                                                                                                                                                            [1] .حکمت 378 نهج البلاغه

[2] . منطقه‏اى است در جنوب مصر و نزدیک حبشه.

[3] . شرح نهج‏البلاغه علّامه شوشترى، ج 13، ص 307?

[4] . بحارالانوار، ج 75، ص 357?

[5] . شرح نهج‏البلاغه علامه شوشترى، ج 13، ص 308?


چهارشنبه 94 دی 23 , ساعت 4:1 عصر



??سوال?? آیا می شود سفره دل و اسرار خود را نزد دیگران باز گو کرد?
??جواب??
روشن است هرگاه انسان نزد طبیب درد خود را بگوید و از وى راه درمان بطلبد یا پیش قاضى ظلمى را که بر او رفته بیان سازد و از او احقاق حق بخواهد یا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگوید کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشایى بوده; اما طرح مشکلات نزد کسانى که هیچ گونه توانایى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در این گونه موارد باید خویشتن دار بود و لب به شکایت نگشود.
حضرت علی علیه السلام در کلامی حکمت آمیز می فرمایند:
هر کس طمع را پیشه کند خود را حقیر کرده و کسى که ناراحتى‏هایش را (نزد این و آن بدون هیچ فایده) فاش کند به ذلت خویش راضى شده و آن‏کس که زبانش را بر خود امیر کند شخصیتش حقیر خواهد شد.[1]
منظور از امیر شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگوید. بدیهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گیرد در بسیارى از موارد خطرهایى ایجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نیست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ایجاد اختلاف در میان مردم و کینه و دشمنى نسبت به گوینده و دیگران مى شود و چه زیبا مى گوید شاعر عرب:
اِحْفَظْ لِسانَکَ اَیُّهَا الاْنْسانُ *** لا یَلْدَغَنَّکَ إنَّهُ ثُعْبانٌ
کَمْ فِى الْمَقابِرِ مِنْ قَتیلِ لِسانِهِ *** کانَتْ تُهابُ لِقاءُهُ الاْقْرانُ
اى انسان زبان خود را حفظ کن ـ مراقب باش تو را نگزد که اژدهایى است.
چه بسیارند کسانى که در گورستان ها خفته اند و کشته زبان خویشند ـ همان کسانى که همطرازان آنها از ملاقات با آنها وحشت داشتند.
در حدیث دیگرى در سلسله همین کلمات قصار مى خوانیم: «مَنْ کَثُرَ کَلاَمُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ; کسى که زیاد سخن گوید اشتباهات زیادى خواهد کرد».(2) و این خطاى بسیار باعت تحقیر و بى ارزش شدن او در نظرها مى شود.
کوتاه سخن این که انسان عاقل باید زبانش را در اختیار عقلش قرار دهد نه این که عقلش را در اختیار زبان که اولى مایه سعادت است و دومى اسباب حقارت.

@rasekhon110
@rasekhon110

1-مصادر نهج البلاغه، ج4, ص9
2-نهج البلاغه، حکومت، 349


سه شنبه 94 دی 22 , ساعت 3:42 عصر



سؤال قرآنی

یا با خواندن قرآن مى‌توانم در درس‌هایم موفق بشوم؟

جواب  با توجه به این‌که داشتن حافظه قوى براى موفقیت در درس‌ها مؤثر است، خواندن قرآن و حفظ آن هم یکى از عوامل تقویت حافظه به شمار مى‌رود. پس خواندن و حفظ قرآن، خود باعث موفقیت در درس‌ها مى‌شود; چنان که تجربه دانش‌آموزان قارى و حافظ قرآن هم این مطلب را تأیید مى‌کند.1

باید توجه داشت که خواندن وحفظ قرآن نباید فرد را از تلاش و کوشش در درس‌ها باز دارد، بلکه باید با برنامه‌ریزى منظم، هم به کارهاى قرآنى و هم به کارهاى درسى‌برسد.

چه سوره‌اى را بهتر است براى اموات بخوانیم؟  چگونه نیت کنیم؟ آیا مى‌توان ثواب خواندن قرآن را به روح مقدس یکى از چهارده معصوم(ع) هدیه کرد؟

جواب خواندن هر سوره‌اى از قرآن براى مردگان مفید و داراى ثواب است، ولى امامان معصوم(ع) فرموده‌اند: بهتر است که سوره‌هاى: «الرحمن»، «یس»، «جمعه»، «قدر»، «معوّذتین» (ناس و فلق)، «اخلاص»، «مُلک» و یا «آیة‌الکرسى» و‌... خوانده‌شود.2

 هنگام خواندن قرآن براى شخصى که از دنیا رفته، همین که نیت کنید براى او مى‌خوانم کافى است. اگر شخصى قرآن را براى ثواب بردن خودش تلاوت مى‌کند، باید به قصد قربت و نزدیک شدن به خداوند باشد و اگر براى کسى دیگر و به نیابت از شخص مرده مى‌خواند و مى‌خواهد ثواب قرائت را به روح اموات هدیه کند، باز قصد قربت به خداوند متعال لازم است. به این ترتیب که قرآن را به قصد قربت به خداوند‌متعال تلاوت کند و ثواب آن را به روح اموات هدیه نماید.3

 بله، مى‌توان ثواب قرآن و اعمال خیر و نیک را به روح مقدس پیشوایان معصوم(ع) هدیه نمود و این کار موجب مى‌شود ثواب عمل، چند برابر شود.


1- بحارالانوار ج 63 ص 290
2- مفاتیح الجنان ص 659 و بحارالنوار ج 83 ص 195
3- استفتاءات قرآنی ص 159


دوشنبه 94 دی 21 , ساعت 10:50 صبح



??چطوربدانیم که دروجود ما خیری هست وخداوند مارا دوست داردیانه؟??



قالَ الاْمامُ أبوُ جَعْفَر محمّد الباقر (عَلَیْه السلام) :

إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیکَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِکَ فَإنْ کانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیکَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّک، وَ إذا کانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیکَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُکَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ.??

اگر خواستى بدانى که در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت کن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد.
ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد;
و خداوند تو را دشمن دارد.
و هر انسانى با هر کسى که به او عشق و علاقه دارد، با همان محشور مى گردد.
https://telegram.me/joinchat/ApU6wjuiNw6pw_IB_Xg2sQ


 اصول کافى: ج 2، ص 103، ح 11،
وسائل الشّیعه: ج 16، ص 183، ح


یکشنبه 94 دی 20 , ساعت 2:48 عصر

????حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار 19 دی با مردم قم :

???همه در انتخابات شرکت کنند/حتی کسانیکه نظام را قبول ندارند برای حفظ و اعتبار کشور شرکت کنند/ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد/انتخابات مال رهبری نیست مال ایران اسلامی و جمهوری اسلامی است/ این موجب تقویت نظام و تأمین ماندگاری آن و باقی ماندن کشور در حصار امنیت کامل و بالا رفتن اعتبار و ابهت ملت است.

??? همه سعی کنند درست انتخاب کنند/ مجلس کنونی در مسائل بین المللی مواضع خیلی خوبی میگیرد که مغتنم است/ این کجا و آن مجلسی کجا که در مقابل دشمنان همان حرف آنها را در چه در قضیه هسته‌ای چه در قضایای گوناگون تکرار میکند/ یکایک افراد نماینده دخیلند و انسان باید به شکل اطمینان بخشی به نتیجه برسد.

???یکایک افراد (نامزدها) را ممکن است نشناسیم/اگر کسانی که فهرستی را معرفی کرده‌اند متدین، مؤمن، انقلابی و در راه امام باشند به حرفشان اعتماد میکنم و رأی میدهم/ اگر دیدم به مسائل انقلاب، دین و استقلال کشور خیلی اهمیتی نمی دهند و دلشان دنبال حرف امریکا و غیر امریکاست به حرفشان اعتماد نمی کنم/ اگر کسی اینگونه عمل کند و بعداً ولو در یک مورد مشخص شود اشتباهی رخ داده، تلاش خود را کرده و خداوند اجر خواهد داد.

 ???مجلس خبرگان خیلی مهم است، آن روزی که رهبر فعلی در دنیا نباشد یا رهبر نباشد، این مجلس باید رهبر انتخاب کند که کلید حرکت انقلاب دست او (رهبر) است. آیا خبرگان کسی را انتخاب خواهد کرد که در مقابل هجمه دشمن بایستد، به خدا توکل کند، شجاعت نشان دهد و راه امام را ادامه دهد یا کسی را که جور دیگریست؟

امام خامنه ای حفظه الله :??
 یک جبهه‌ی وسیع دشمن در مقابل خودمان داریم؛ از سردمداران رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا... تا عوامل تکفیری و داعش.... همه‌ی تحلیل‌های آنها متوجه این است که چه کنند درخت تناور انقلاب را ریشه‌کن کنند... همه‌ی همتشان این است که این ماندگاری را از بین ببرند؛ همه‌ی همت ما باید این باشد که ماندگاری انقلاب بماند. ..?
??ماندگاری انقلاب برای دشمن بهت‌آور و سخت است... این کارهای سال88 از ابتکارات جدید آنها علیه انقلاب بود؛ به بهانه‌ی انتخاب یک دولتی که مورد قبول آمریکا نیست، آن اقلیتی را که رأی نیاورده بکشند در خیابان و یک رنگی به آنها بدهند و کمکشان کنند؛ آمدند اینجا هم انجام بدهند و نتوانستند.... این، انقلاب رنگی بود؛ کودتای رنگی ناموفق. ?
94/10/19https://telegram.me/joinchat/ApU6wjuiNw6pw_IB_Xg2sQ


<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ